Dla cudzoziemców

Studium Języków Obcych PWr oferuje kursy przygotowawcze dla obcokrajowców, którzy chcą podjąć studia I i II stopnia po angielsku na Politechnice Wrocławskiej. Kurs obejmuje:

  • 600 godzin nauki języka angielskiego ( w zimowym i letnim semestrze, 20 godzin angielskiego tygodniowo, od poniedziałku do piątku 4 godziny dziennie),
  • 120 godzin języka polskiego (4 godziny tygodniowo)
  • 90 godzin matematyki
  • 60 godzin fizyki

Wstępnym warunkiem jest znajomość języka na poziomie B1 zgodnie z Europejskim Systemem Opisu Kształcenia Językowego. W celu sprawdzenia poziomu języka angielskiego kandydaci są proszeni o zrobienie testu rozpoziomowującego online.
Kurs ma na celu podnieść kompetencje językowe i osiągnąć poziom B2 (68-74 BULATS).

Kurs również zawiera elementy języka akademickiego, aby przygotować kandydatów do uczestnictwa w zajęciach na uczelni po angielsku.

Kurs przygotowawczy trwa cały rok akademicki (od października do czerwca) i jest podzielony na dwa semestry. W pierwszym semestrze studenci uczą się języka ogólnego (general English). W drugim semestrze ćwiczone są umiejętności językowe: mówienie, słuchanie, czytanie, pisanie, a także gramatyka i słownictwo z naciskiem na język akademicki. Studenci nabywają umiejętności niezbędne do funkcjonowania w środowisku akademickim – wykłady, ćwiczenia, czytanie prac badawczych i pisanie zadań.

Kurs kończy się egzaminem Bulats Cambridge ESOL online test in English.

Egzamin składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej. Część pisemna składa się z rozumienia słuchania, czytania, znajomości gramatyki i słownictwa. Opłata egzaminacyjna ( za jedno podejście) jest wliczona w koszty kursu.

Uczestnicy kursu otrzymują bezpłatnie podręczniki i materiały kursowe.

Program nauczania w semestrze zimowym

  • Mówienie
  • komunikacja w sytuacjach codziennych
  • komunikacja w środowisku zawodowym i interkulturowym
  • rozmowy telefoniczne: zapytania, robienie planów, skargi
  • funkcje językowe: zgadzanie się i niezgadzanie się, wyrażanie opinii, przerywanie wypowiedzi i reagowanie w takiej sytuacji, prośba o wyjaśnienie
  • dyskusje dotyczące tematów osobistych, związanych ze studiami i pracą: kultura i relacje interkulturowe, środowisko akademickie i biznesowe, szkolenia i rozwój, opisywanie innowacyjnych produktów i usług, podróże biznesowe, kupowanie i sprzedawanie
  • wymowa: akcent w słowach i zdaniach, łączenie dźwięków

Słuchanie

  • rozumienie w sytuacjach codziennych
  • instrukcje
  • słuchanie w celu ogólnego i szczegółowego rozumienia, wymowa, akcent i intonacja

Czytanie

  • instrukcje
  • kolejność wydarzeń w opowiadaniach
  • teksty autentyczne

Pisanie

  • organizacja tekstu
  • różne style
  • formalne i nieformalne listy i maile
  • pisanie CV I listów motywacyjnych

Gramatyka

  • powtórka czasów
  • tryby warunkowe
  • tworzenie pytań
  • porównania
  • przyimki
  • zdania względne
  • mowa zależna

Słownictwo

  • tworzenie własnego leksykonu w oparciu o poruszaną tematykę
  • słownictwo biznesowe
  • słownictwo formalne i nieformalne

Program nauczania w semestrze letnim

  • Mówienie dla celów akademickich
  • komunikacja podczas seminariów i ćwiczeń
  • wygłaszanie prezentacji
  • funkcje językowe: wyrażanie i uzasadnianie opinii, wyjaśnienia, sugestie, spekulacje, analiza, podsumowanie, narracja
  • rozpoznawanie różnych stylów
  • płynne wypowiedzi

Słuchanie dla celów akademickich

  • rozumienie wykładów i ćwiczeń
  • rozumienie prezentacji following
  • robienie notatek

Czytanie dla celów akademickich

  • rozumienie akademickich tekstów specjalistycznych i niespecjalistycznych
  • identyfikowanie rodzajów tekstów
  • scanning and skimming
  • Pisanie dla celów akademickich
  • organizacja tekstu
  • przedstawianie faktów i wyrażanie opinii
  • opisywanie porównywanie wykresów i tabeli
  • opisywanie procesów
  • pisanie raportów
  • pisanie podsumowania
  • pisanie rozprawek
  • używanie cytatów
  • parafrazy
  • rozpoznawanie stopnia formalności
  • Gramatyka dla celów akademickich
  • wybór odpowiedniego czasu gramatycznego
  • styl bezosobowy i konstrukcje strony biernej
  • czasowniki modalne
  • tworzenie złożonych wyrażeń rzeczownikowych
  • zmiana emfazy w zdaniu
  • wyrażanie przyczyny i celu
  • Słownictwo dla celów akademickich
  • język używany do klasyfikacji
  • tworzenie słów
  • kłopotliwe słowa
  • techniczne i para-techniczne słownictwo
  • specjalistyczne słownictwo związane z badaniami